Divat/Szépség, Egészség

A divat árnyékos oldala

Sokszor halljuk, hogy a szépségért meg kell szenvedni. Igen, ezt mindenki tudja, de mit sem törődik vele, ha egy hétvégi randin, vagy bulin jól akar kinézni. Bizony belebújik a túl szűk ruhába, amiben alig kap levegőt és felveszi a túl magas sarkú, szűk körömcipőt, mert az szexysebb, pedig borítékolható, hogy az első 10 perc után már szenvedni fog. Persze mi megértjük, hogy a nők minden kellemetlenség ellenére szeretnének elbűvölően jól kinézni, de nem árt, ha tudják, a divatnak, az egyes ruhadaraboknak, szokásoknak vannak az egészségre károsan ható következményei. Ide tartozik például az éhezés a divatos zéró-méret eléréséért, ami az egészség szempontjából nem éppen kedvező. De folytathatnánk még a listát.

Egészségre káros ruhadarabok

Kezdjük mindjárt a fent említett túl magas sarkú cipőkkel!

Magas sarok

A magas sarkak nem tesznek jót a gerincnek, mert járás közben a talp elülső részére nehezedik az egész test, sőt egy kicsit még előre is csúszik. Ezt a nők a derekukkal egyensúlyozzák ki. Így nemcsak magasabbnak hatnak a szép sarkakkal, de egyúttal egy helytelen imbolygó járást is elsajátítanak, ami sexysen hat és felhívják a férfiak figyelmét, de ez a megterhelés a gerincoszlopnak nem tesz jót. Így az állandó magas sarkú cipőben járás olyan láb problémákat okoz, mint a kalapácsujj, vagy a fájdalmas csípőeltolódás és arthritis.

Mi a teendő?

Váltogassuk mindig a lapos és magas sarkú cipőket, ezek különben is divatosak napjainkban. És ha mindenképpen körömcipőben kell dolgoznunk – szerencsére napjainkban már nem a magasságról van szó, mivel a sarkak ismét alacsonyabban – válasszunk egy alacsonyabb sarkút.  A party – járó estékre pedig vigyünk magukkal a kézitáskánkban, egy pár vékony összetekerhető balerina cipőt, amit az első lábfájás jelentkezésekor gyorsan le tudunk cserélni. (Németország már automatákból lehet ilyen rugalmas cipőket venni.)

Flip-flop papucsok

Még, ha azt is javasoljuk, hogy mondjunk le a magas sarkakról, az nem azt jelenti, hogy váltsunk flip-flop papucsra, ami legalább annyira veszélyes. Ezek a papucsok ugyanis semmilyen stabilitást nem nyújtanak a talpnak (harántnak), emiatt a járás valójában ízületi fájdalmakhoz és sípcsont problémákhoz vezetnek. A strandon, vagy néhány alkalommal jó választás lehet, de mindennapi viseletre nem ajánlatos és egyébként is olyan sok stílusosabb alternatíva létezik.

Plató talpú cipők

Sokan szeretnének pár centivel magasabbak látszani, ezért a plató talpú cipőt választják, de ezek sem tartoznak az igazán egészséges lábbelik körébe és ráadásul meglehetősen balesetveszélyesek, mert nem érezni bennük a talaj egyenetlenségeit. A kemény és vastag talpszerkezet a járás mechanizmusát teljes mértékben akadályozza.

Kézitáskák

Igen, mi nők szeretjük a kézitáskákat, ami meghatározza öltözetünket. A legfontosabb kiegészítőnk. Azonban a bugyroknak, zsákoknak, hétvégi táskáknak és társaiknak van egy nem kívánatos mellékhatása: károsítják a tartásunkat. Na jó, nem önmagában a táska, de egy nő szereti,ha minden belefér a táskájába, hogy minden kéznél legyen, ha napközben szükség lenne valamire, hazavitt munka, és ha útközben még vásárolni is kell, ne kelljen külön szatyrozni és még ki tudja mi mindennek kell beleférnie egy aktív, dolgozó nő táskájába? Az ember soha nem tudhatja és a táska máris úgy meg van tömve és olyan nehéz, mintha egy kisgyereket kellene cipelni. És éppen ez a probléma. Mivel a táska hordása az egyik vállon, egy hosszabb pánton történik, vagy rövidebb fogóján a kézben, az adott testrész megterhelésének következtében tartáskárosodás következhet be Az egyenlőtlen súlyelosztás a nyak és vállfájdalmak mellett  a csontok és az izmok eltolódásához vezethet.  A legrosszabb esetben még az is előfordulhat, hogy az egyik váll nem ugyanabban a magasságban fog ülni, mint a másik. Szerencsére ma már divat a hátizsák, ezért az tanácsoljuk, térjünk át egy csinos hátizsákra, vagy egyszerűen ne pakoljuk tele kézitáskánkat.

Szűk ruházat

A teljesen alakra simuló öltözet nekünk nőknek  egy-egy szituációban jó szolgálatot tehet, de a szűk ruha, a skinny jeans és az állandóan behúzott has nagyon károsak az egészségre. Természetesen fotózás alkalmával a lélegzet visszatartása, a has megfeszítése rövid időre egy lehetőség, de a túl szoros derekú farmer véglegesen megváltoztathatja a légzést. Lélegezzünk be a gyomorba, ez elegendő oxigénnel tölti  fel a tüdőt, ami elősegíti a koncentrációt  és a keringést. De ha a gyomrot szinte mindig elszorítjuk, akkor többé-kevésbé a mellkason keresztül lélegzünk, és ez feszültséget okoz a szervezetben, ami viszont váll – és nyaki diszkomfort érzéshez vezet, a  depresszió, a fejfájás, a hasi fájdalom és a szorongás miatt.

Melltartó

Természetesen nem javasoljuk, hogy teljesen lemondjunk a melltartóról. Épp ellenkezőleg, de kevés nő ismeri az igazi méretét, és általában olyan modellt visel, amely nem alkalmas számára. Hogyan tudjuk ezt felismerni, milyen a jó méret? Ha a kosarak nem illeszkednek a mellhez, vagy az éppen egy kicsit kibuggyan, akkor az a méret már nem megfelelő.  De gyakran a melltartó alsó kerülete túl kicsi a hölgyeknél és kicsit bevág. Mindig legyünk őszinték magunkkal, mert ez is befolyásolhatja a váll –  és végül a testtartásunkat is.  (A melltartóméret helyes kiválasztásáról, a későbbiekben részletesen írunk.)

 

A felsorolt példákkal még korántsem ért véget az egészségre káros ruhadarabok felsorolása, de ezek voltak a legfontosabbak. Következő cikkemben folytatom a felsorolást.

Ács Klára

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük