Egészség

A hangok csodája: így lesz könnyebb a munka, az alvás és a tanulás!

Bár egy rendkívül zajos világban élünk, sokszor mégis pont a hangok azok, amelyek lenyugtatják az elménket, sőt néha kifejezetten szükségünk is van valamilyen háttérzajra ahhoz, hogy jobban menjen a tanulás vagy a munka.

A jó hír az, hogy van egy honlap, amelynek segítségével mindenki maga állíthatja össze a pillanatnyi hangulatának leginkább tetsző hangözönt.

Kit a kandallóban pattogó tűz ropogása, kit az esőcseppek kopogása, kit pedig a csónakhoz verődő hullámok hangja nyugtat meg. A világ minden részéről havi több százezer látogatót vonzó www.noisli.com alkotói nem kevesebbet ígérnek, mint hogy oldalukon bárki megtalálhatja azokat a hangokat, illetve hangkombinációkat, amelyek a legjobb hatással vannak kedvére és agyhullámaira.

Az oldal rendkívül egyszerűen működik: a felhasználóknak először is el kell dönteniük, hogy relaxáláshoz vagy munkavégzéshez keresnek valamilyen háttérzajt, majd az ikonokra kattintva maguk választhatják ki, hogy például madárcsiripelést, levélzörgést, mennydörgést, netán a tenger morajlását szeretnék hallgatni. A honlap azonban eléggé unalmas lenne, ha csak ezt nyújtaná, ezért az ötlet kidolgozói lehetőséget adnak arra is, hogy az egyes hangokat a látogatók egymással is kombinálhassák. Itt bárki elengedheti fantáziáját, így ha ahhoz van kedve, hogy egyszerre hallja mondjuk a tűz pattogását egy vízesés robajával, vagy a tavaszi szellő fújását egy vonat zakatolásával, ne féljen kísérletezni, mert itt mindenre van lehetőség!

A háborgó elme kikapcsolásán túl a megfelelő háttérzaj inspiráló is lehet. Sokan vannak köztünk olyanok, akik kifejezetten szeretnek például kávézókba járni, ha valamilyen egyetemi esszét vagy munkahelyi prezentációt kell elkészíteniük. Tanulmányok is igazolták, hogy a kávéházi környezet, a csészék, a kávéfőző gép és az emberek beszélgetésének moraja segítenek a koncentrálásban, így nem meglepő, hogy a Noisli alkotói is gondoltak arra, hogy egy gombnyomással ezt a hangulatot is megidézhesse otthonában. Önnek nincs más dolga, mint rákattintani a kávéscsészét ábrázoló ikonra, és máris úgy érezheti magát, mintha egy igazi kávézóban iszogatná kapucsínóját, ráadásul, ha zavarja a másik asztalnál ülő nagyobb társaság nevetése vagy beszélgetése, itt a hangerő lejjebb vételével ezt a problémát is könnyen megoldhatja.

A lehetőségek sora azonban a Noislin ezzel nem ér véget. A nehezen elalvóknak kimondottan hasznos lehet az az utolsó három ikon, melyekkel olyan misztikus hangokat kelthetnek életre, mint a fehér, a rózsaszín vagy a barna zaj. Bár ezek a hangok első hallásra talán zavaróak is lehetnek, adjon időt fülének, hogy megszokja őket, hisz ha más nem is, ezek a zajok biztosan segíteni fognak az elalvásban, illetve gondolataik elcsendesítésében, és ne feledje, megteremtheti saját fehér zaját is, hisz bármikor mixelhet bele egy kis éjszakai tücsökciripelést is.

Mit nevezünk fehér zajnak?

Olyan hangokat, amelyeket azonos frekvencián hallunk és folyamatosan ismétlődnek. A porszívó vagy hajszárító hangja például ilyen. A hatása attól ennyire jó, hogy elnyomja a háttérzajokat és a hirtelen hangokat is, így mélyebben lehet aludni!

Attól viszont, hogy blokkolja a többi hangot, a szakértők nem tudják pontosan megmondani, milyen kapcsolatban áll az alvással, hiszen az eddigi kutatások csak a koncentrációra és tanulásra gyakorolt hatását vizsgálták. Ettől függetlenül például a krónikus álmatlanságban szenvedőknek sokat segíthet ez a módszer, de nem számít kezelésnek, tehát érdemes ezzel a problémával orvoshoz fordulni. Az is tény, hogy nem véletlenül alkalmazzák annyian ezeket a kütyüket, bár további kutatásokra lesz szükség ahhoz, hogy orvosi szempontból is biztonságosnak nevezhessék őket.

Mi a lényeg?

Ha te is nehezen tudsz elaludni, mindenképp fordulj egy szakemberhez, hiszen a háttérben alvási apnoé/légzéskimaradás/, krónikus álmatlanság és más, alvással kapcsolatos betegségek is állhatnak, amik rendszeres kezelést igényelnek. Az orvosod véleményét viszont bátran kérd ki a témában és ha ő is úgy gondolja, hogy érdemes fehér zajra aludni, akkor tegyél egy próbát.

Rózsaszín zaj:

A rózsaszín zaj egy kellemes, nyugtató hang, melyben minden oktáv egyenlő energiával rendelkezik. Kiegyensúlyozottan váltakoznak benne a magas és az alacsony frekvenciák. Nevét onnan kapta, hogy ezeken a frekvenciaértékeken a látható fény rózsaszínben jelenik meg.A rózsaszín zaj az a háttérzaj, amit a hétköznapokban hallunk. A Northwestern Egyetemen kutatták, hogy ha ezt a rózsaszín zajt bekapcsolják idős emberek számára, míg ők alszanak, nem csak az alvásuk minőségén tudnak javítani, de még a memóriájukat is élesíteni tudják.Az alvásnak egy időszakát gyors-szemmozgás-nélküli (Non-Rapid-Eye-Movement, NREM) fázisnak vagy lassú hullámú alvásnak (LHA) nevezik, amely fontos a memória fejlődése szempontjából. Ahogy öregszünk, azonban az LHA minősége csökken. Kutatások bebizonyították, hogy az NREM alvási szakasz az idősebb korosztály számára negatív befolyással bírhat a memóriára nézve.

Rózsaszín zaj kutatása

Dr. Zee és a munkatársai 13 idősebb személyt kértek fel, 60-84 év között, hogy vegyenek részt a kutatásukban. Minden felnőttnek egy éjszakát ál-stimulációban és egy éjszakát akusztikus stimulációban kellett tölteniük, melyek között egy hét telt el. Akusztikus stimuláció alatt rózsaszín zaj gerjesztette hullámokat küldtek az agy felé, miközben a kísérleti alanyok aludtak.

Mindkét kísérlet után a személyeknek kettő “visszaemlékezős” tesztet kellett kitölteniük: egyet mielőtt elmentek aludni, és egyet rögtön azután, hogy felkeltek. Átlagban háromszor annyira vágott az eszük azoknak, akik tényleg akusztikus stimulációban vettek részt mint azoknak, akik csak az ál-stimulációban.

A rózsaszín zaj hatása a memóriára

“Ez egy innovatív, egyszerű és biztonságos, nem gyógyszerészeti felfedezés, ami nagyon sok embernek segíthet abban, hogy szellemileg egészséges maradjon.”mondta Dr. Zee.

A kutatók tanulmányukban felfedezték, hogy a rózsaszín zaj egy egyszerű, biztonságos gyógyszermentes megoldást jelenthet az alvásproblémákra, további előnye pedig, hogy javíthatja az agy egészségi állapotát, és csökkentheti a korral járó memóriaromlás mértékét is.

A barna zaj:

A barna zaj magában foglalja a fehér, a rózsaszín és a kék zajt is. A barna zajt azonban nem  a színéről hanem a felfedezőjéről  Robert Brown-ról kapta, aki az 1800-as években fedezte fel a Brown-féle mozgást (véletlenszerű részecskemozgás).
Ellentétben a fehér zajjal, a barna zaj teljesítménye jelentősen csökken, miközben frekvenciája növekszik.
Ennek eredményeként a barna zajnak sokkal több energiája van alacsonyabb frekvenciákon, mint magasabb frekvenciákon. A barna zajt néha vörös zajnak nevezik, mivel ez kissé analóg a vörös fénnyel, amelynek alacsony a frekvenciája.
Az emberi fül számára a barna zaj hasonlít a fehér zajhoz, de sokkal mélyebb –  erős vízesésre hasonlít.

Forrás:Runner’s world

 
Biszku Zsuzsa

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük