Közeleg a karácsony, többet nézünk TV-t, jobban ki vagyunk téve a reklámok mágikus hatásának, többet eszünk a szokásosnál, nagyobb mennyiségű édességet fogyasztunk, nemcsak mi, hanem a gyerekeink is….,mindezek különösen aktuálissá teszik a következő cikkben foglaltakat. Nézzük meg, milyen kapcsolat van az egyre fiatalabb korosztályt érintő nagymértékű elhízás és a reklámok között?
A járványszerű gyermekkori elhízás súlyos közegészségügyi probléma, amely növeli a megbetegedésre való hajlamot és a korai elhalálozást, valamint jelentős hosszútávú gazdasági és társadalmi költségeket jelent. Az elhízás aránya a gyermekek és fiatalok körében majdnem megháromszorozódott az elmúlt negyedszázadban. Fiataljaink . több, mint 20% -a túlsúlyos, az óvodáskorú gyermekeink elhízása riasztó méreteket öltött.
Óvatos becslések szerint az elhízás gyakorisága több mint kétszeresére nőtt 2–5 éves és 6–11 éves korban, 12-19 éves korban megháromszorozódott! A gyermekkori elhízás egyaránt veszélyezteti a gyermekeket és a fiatal felnőtteket az elhízással összefüggő rossz egészségi állapottal, mint a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri betegségek, valamint a rák egyes formái. A megelőzéssel kapcsolatos erőfeszítéseknek a túlzott súlygyarapodás csökkentésére kell összpontosítaniuk, még a gyermekek felnövekedése előtt.
A mai 8-18 éves gyermekek többféle típusú médiát fogyasztanak (gyakran egyszerre), és több időt töltenek (hetente 44,5 órát) számítógép, televízió és játék képernyője előtt, többet, mint életük bármely más tevékenységével, az alvás kivételével. A kutatások szoros összefüggést találtak a nem tápláló élelmiszerek reklámozásának növekedése és a gyermekkori elhízás aránya között. A 6 év alatti gyermekek többsége nem tud különbséget tenni a programozás és a reklámozás között, míg a 8 év alatti gyermekek nem érzik a reklámozás károsan meggyőző szándékát. Az ilyen fiatal gyermekekre irányuló reklám természetükből adódóan hipnotikusan hatnak . A gyermekeknek figyelemre méltó képességük van arra, hogy visszaidézzék azon hirdetések tartalmát, melyeknek kitették őket, amely vásárláskor a termékválasztásban befolyásolja őket. Bebizonyosodott, hogy már egyetlen reklám is bevésődik, mely többszörös ismétlődéssel egyre erősödik és befolyásolja a gyermekek termékvásárlási kérelmeit, amelyek aztán befolyásolják a szülők vásárlási döntéseit.
Sokakkal egyetemben Jamie Oliver is kikelt a reklámozási gyakorlat ellen, hogy rajzfilmfigurákkal, szuperhősökkel adjanak el egészségtelen ételeket gyerekeknek.
Az angol egészségügyi és szociális ügyekért felelős bizottság például átfogó reformprogramot dolgozott ki a fiatalkori elhízás megakadályozása érdekében. Angliában is – az európai tendenciáknak megfelelően – egyre kisebb korban kezdődik a gyerekek elhízása, és tovább is maradnak túlsúlyosak a fiatalok
A trend visszafordításához a bizottság betiltaná azt a gyakorlatot, hogy aranyos rajzfilmfigurákkal és menő szuperhősökkel reklámozzák a gyerekeknek az édességeket. Jamie Oliver egyenesen úgy fogalmazott egy bizottsági meghallgatáson, hogy az aranyos figurák „szeméttel házalnak”. Továbbá, ha rajtuk múlik, csak este 9 után vetíthetnének a tévében édességreklámokat, az ilyen termékeket csak megszorításokkal lehetne leárazni, és a boltokban sem lehetne a pénztárak közelében kihelyezni őket.Magyar civil szervezetek is közös felhívást adtak ki a gyermekeknek szóló egészségtelen élelmiszerek reklámozásának korlátozására. Az Európai Parlamentben megkezdődött a „Televízió határok nélkül” direktíva módosítása. A direktíva módosítása jó lehetőséget ad a gyermekek körében drámai módon terjedő elhízás megakadályozására.
Ötletek szülőknek:
A gyermekeknek és serdülőknek ajánlott egészséges életmódhoz tartozik a mérsékelt tévénézés, a rendszeres családi étkezések és a rendszeres testmozgás
– Korlátozzák a televízión, videókon, játékokon vagy az interneten való szörfözéssel töltött túlzott időt!
– Kísérjék figyelemmel a gyermekeik által fogyasztott médiát, különösen, ha gyermekük 8 év alatti!
– Ösztönözzék az egészséges táplálkozási szokásokat (azaz a gyümölcsök, zöldségek, teljes kiőrlésű gabonafélék, alacsony zsírtartalmú tej vagy tejtermékek, sovány húsok, baromfi, hal és bab nagyobb fogyasztására, csökkentsék az édességek fogyasztását és támogassák a testmozgást!
– Egyenek együtt a gyerekeikkel, élvezzék együtt az étkezéseket!
– Mutassanak példát azzal, hogy egészséges táplálékokat esznek, és maguk is részt vesznek a fizikai aktivitásban!
– Ne feledjék, Önök lehetnek a legnagyobb hatással gyermekei egészségére!
Forrás: American Psychological Association
dr.Biszku Zsuzsa