Divat/Szépség, Egyéb kategória

Valóban vége lesz a hagyományos divatbemutatóknak?

Divatbemutatók a koronavírus járvány után

Nemrégiben olvastam egy érdekes cikket a Vogue Business online oldalán, melyben a divatvilág különböző szakemberei szerint a járvány után a divatbemutatók már nem térnek vissza hagyományos formájukban.

Ezt olvasva rögtön a szívemhez kaptam! Milyen lesz egy divatbemutató közönség nélkül? Ez olyan lenne, mint a rózsa illat nélkül. Szakmai életem során olyan szerencsés helyzetben voltam, hogy 20 évet a Magyar Divat Intézetben, majd újabb 20 évet elsősorban divattal foglalkozó szakfolyóiratok divat újságírójaként és tanácsadójaként dolgozhattam, melynek köszönhetően számtalan hazai és külföldi, kis- és nagy cégek, tervezők, márkák -, trendbemutatóin vehettem részt. Bevallom imádtam, mert minden egyes bemutató sajátos atmoszférát teremtett. Érdekes volt megtapasztalni, hogyan változott az évek során a divatbemutatók koreográfiája, zenéje, technikai háttere, a helyszínek, a sminkek, a manökenek járása és viselkedése a kifutókon. Míg a 60-as 70-es években sokszor kvázi kis életképekben mutatták be a ruhákat és csak kivételes esetekben volt jelen egy manöken a kifutón, a tervezők és a cégek egyértelmű kollekció szemléletben jelentek meg egy touron belül, addig ma már legtöbbször egymás után, egyesével vonulnak a manökenek, sokszor szokatlan helyszíneken. A modern digitális technika, a lézerfények játéka már egy ideje jelen vannak a divatbemutatókon és több-kevesebb sikerrel hozzájárulnak a látványhoz, de a fő hangsúly mégis a modelleken, a ruhákon van. A közönség egy-egy kreációt menet közben megtapsol és végigtapsolja a finálét, ami ugyanolyan jó érzéssel tölti el az embert, mint egy színházi vastaps. A széksorokban ülőkben pedig lehet, hogy éppen akkor fogalmazódik meg: „Jaj, de jó, nekem kell ilyen ruha!”, és felkeresik a tervezőt, vagy az adott márkát értékesítő üzletet, butikot. Ily módon a divatbemutató nemcsak esztétikai látvány, de egyben marketing kommunikációs eszköz is. És most mindez megszűnik? Ám, mire végére értem a cikk lefordításának kicsi megnyugodtam bár a közönség nélküli inkább látványos divatközvetítés több szakember szerint átveszi a hagyományos divatbemutatók szerepét, de van reményt keltő nyilatkozat is:  Laura Mulleavy szerint: “Van valami nagyon különleges a divatbemutatón, és ez soha nem múlik el” – mondja.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Merre tovább?

A COVID 19- járványnak köszönhetően megváltozni látszik a divat üzleti szezonritmusa. A járvány miatt ugyanis a megszokott divatesemények, fashion week-ek, divatvásárok elmaradtak, és ki tudja nem jön-e ősszel egy második hullám. Az új kollekciókat pedig mégiscsak be kell mutatni. De nézzük, mi olvasható a cikkben!

A digitális megoldások fokozatosan jelennek meg különböző formákban divatbemutatókon a látvány és a show megtartása érdekében, de a tervezők is újragondolják kollekcióik bemutatását és a kisebb, intim bemutatók mellett döntenek.

Alexander de Betak, a Bureau Betak nemzetközi márkákat, (Dior, Saint Laurent, Kenzo stb.) bemutató produkciós iroda megalapítója és művészeti vezetője a következőket nyilatkozta: “Úgy gondolom, hogy egy új korszak kezdődik, és soha nem térünk vissza a korábbiakhoz hasonló bemutatókhoz.” Szerinte ennek eredményeként a divatbemutatók és show-k inkább a digitális technológiára számítanak, és kevésbé arra, hogy ki ül a közönség soraiban. De Betak jelenleg egy márka olyan élő show-jával kísérletezik, amelyen nem lesz jelen közönség. Megvizsgálta a digitális filmkészítési technológiákat, amelyek lehetővé teszik a komplex képrétegek streamingjét, és azt, hogy a nézők a kifutót, és insertekkel a részleteket is láthassák.

A világjárvány júniusban és júliusban néhány divatmárkát arra kényszerít, hogy a kollekcióikat digitális formában mutassák be Londonban, Párizsban és Milánóban. Vita alakult ki arról is szakmai körökben, hogy szükség van-e előzetes bemutatókra, amely egyes márkák esetében évi hat vagy nyolc divatciklust eredményez. A divatbemutatók és a piaci események időzítését a divatipar széles körben megkérdőjelezi, és egyesek üdvözlik a gyors váltás által kikényszerített nyomást. Ezzel kapcsolatban de Betak a következőket mondja:

 „…a hagyományos divathét olyan paramétereken alapszik, amelyek már nem érvényesek…Elérkezett az idő, hogy változtassunk azon, amit eddig csináltunk, és ez izgalommal tölt el.  A divathét egy nagyon régi forma, ami most véget ér. Nem haldoklik, hanem újjászületik.” de Betak szerint nem kell mindenkinek személyesen látnia a divatbemutatót.

A nyomtatott magazinok számára a kollekcióknak hat hónappal korábbi elkészítését megkövetelő határidő már nem olyan meghatározó. Az évszakok rendszere nyugat-európai és amerikai szezonális naptárakon alapszik, amelyek a divat globális iparrá válásának következtében elveszítették a jelentőségüket – folytatja de Betak.  „A szerkesztők fáradtak. A vevők évente kilenc hónapban vannak úton. ”

Új helyszínek és formák

Új helyszínek jelentek meg.  Jacquemus például 2020 tavasz-nyári showjára egy levendulamezőn került sor Valensoleban, Franciaországban. Rodarte tavaly a Huntington Könyvtárban és a Botanikus Kertben mutatkozott be Dél-Kaliforniában.

Hearst Gabriela, egy filmen fogja bemutatni új kollekcióját, amelyet szövetmintákkal egészít ki a kereskedők számára. “Szükség van arra, hogy érezzék az anyagokat” A Savage X Fenety márka kollekcióját a márka arcának otthonában végzett egyedi stílusú fotózásokkal kísérletezik, melyeket Rafael perez vegyes média művész alkotásai egészítenek ki.

Szemléletváltás

  • Hearst szerint a Covid-19 hatása miatt átgondolja a luxus megközelítését, és reméli, hogy az egész ipar kisebb mennyiségeket fog előállítani. “A hedonista luxus, már véget ért” – mondja.
  • Saint Laurent is bejelentette, hogy nem fogja betartani a 2020-as divatnaptár hátralévő részét.
  •  Laura Mulleavy szerint a márka szempontjából ésszerű periodikus események elengedhetetlenek. “Van valami nagyon különleges a divatbemutatón, és ez soha nem múlik el” – mondja.
  • Több márka kifejezetten a digitális technikát részesíti előnyben, mely lehetővé teszi, hogy a hírességek lakásából tudnak bejelentkezni és rákattintva a képernyőre, szinte élőben láthatják a glam hírességek megjelenését.
  • De Betak is 6 film készítésével készül a nyári digitális divathétre. Végül megjegyzi, hogy a járvány okozta nyomásnak van még egy hozadéka klímaváltozás vonatkozásában is. Irodájuk nemrégiben kezdeményezett egy fenntarthatósági ígéretet. Kiderült, hogy az öko – lábnyom 80 %-a világ minden tájáról a divat kiállításokra utazó emberektől származik.

Forrás: voguebusiness.com

Fotó: Pinteress.ccom

Ács Klára

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük