Beszélgetés Megla Rózsa divattervezővel
Sokan úgy gondolják, hogy a divattervező munkája, csupa „móka és kacagás”, csak leül, előveszi a rajzmappát és kedvére rajzol, a végén pedig ott a csillogás, a hab a tortán: a divatbemutató. Ez azonban nem így van. Sok tudás, kreativitás, szervezőkészség és kitartás szükséges ahhoz, amíg eljut ideáig egy divattervező. Egy márka kialakítását, egy adott szezon kollekciójának megtervezését és elkészítését, egy divatbemutató megszervezését, lebonyolítását kemény munka előzi meg. Erről a kitartó munkáról árulkodnak Rózsa sikerei is. (Elnézésüket kérem, hogy így egyszerűen Rózsának nevezem a tervezőnőt, de hosszú évek óta tartó szakmai ismeretségünk, már-már barátságunk jogán engedem meg magamnak ezt a bizalmaskodást. Legkevesebb 20 éve követem nyomon Rózsa szakmai fejlődését, csodálom kitartását, kreativitását és mind emellé emberi nagyságát, kedvességét, szerénységét.) Alábbiakban napjairól készült beszélgetésből ismerhetik meg a tervező ars poeticaját és munkáját.
Megla Rózsa NAVONA fashion alapítója és divattervezője, a fenntartható divat nagykövete, akinek sztárok viselik ruháit 70 magazin címlapján.
Hogyan telnek a tervező napjai?
A tervezés egy komplex folyamat. Figyelem a trendeket, az új fejlesztésű alapanyagokat, új megoldásokat. A szalonban én foglalkozom a vendégekkel, sokat kérdezek, beszélgetünk. Felmérem az elképzelést, a vágyakat, a különleges kívánságokat, a szín- és formavilágot a hölgyek egyéni álmai, elképzelései szerint. Ezután elkészítjük a szakemberekkel a business-look, casual, vagy az alkalomhoz illő egyedi ruhát, kollekciót.
Mikor jelentél meg a hazai divat életben?
1996-ban a Budapesti Divatnapokon mutatták be első szoknya modellemet, amelyre 110 db megrendelés érkezett, majd elindult a Pastell Studio, ESTEFAN márkanév alatt a női ruhák tervezése, gyártása, és a piacra kerülése. Pár éven belül a ruháim ott voltak a SKÁLA Áruházakban, a LUXUS Áruházban, egy S-MODELL üzletben, és 15 magyar butikban.
Én még Pastell Stúdióként ismertelek meg. Mikor lett a Pastellből NAVONA Fashion? Hogyan született meg az új márkanév?
Már egy ideje gondolkoztam egy új néven, majd egy alkalommal Milánóból jöttünk haza és beszélgettünk. Egyszer csak megszólal a férjem: legyen a név NAVONA. Nekem is tetszett az ötlet, később jöttem rá, hogy Róma egyik legszebb tere a Piazza Navona. Így született meg a Navona márkanév.
Mire koncentrálsz a munkád során?
Odafigyelek a minőségre a pontos szervezésre. Fontosnak tartom az embert, és a szakmai tudást. Ma a legfontosabb teendőm a pontos irány megtervezése, a jelenlét a napi feladatokban. A döntéseket pillanatok alatt kell meghoznom, az idővel való játék egy nagy sakktábla, minden lépésnek következménye van. A koncentrációt jógával tartom fenn, szeretek olvasni, jazz-t hallgatni, és tejesen feltölt a sütés-főzés művészete.
Fenntartható divat Nagykövete vagy…
Életemet a fenntartható jövő szellemiségében élem, vegetáriánus vagyok és törekszem a kis ökológiai lábnyomra. Nem fogyasztunk palackos vizet, és egészséges aktív hidrogénben gazdag KANGEN vizet iszunk, mely 7 féle vizet készít.
2019-ben egyedüli magyar divatmárkaként mutattuk be a nemzetközi 4. Global Sustainable Fashion Week-en a kollekciónkat. Ez egy mérföldkő volt az életemben. A ruháink alapanyagai különlegesek voltak: eredeti kékfestő, – az UNESCO/ Világörökség része -, ramy – egy több ezer éves alapanyag, suhogó selymek, rusztikus felületű lenek, lágy esésű cupro, lebegő, áttetsző organza, print nyomott pamutok… A kis manufaktúra, – ahol készülnek a ruháink – fennmaradása fontos lenne, mert így lehetne átörökíteni a kézműves fortélyokat.
Új kollekciók, tervek?
Állandóan tervezgetek… 2020 októberében egy innovációs konferencián mutattuk be az őszi- téli és a 2021/tavaszi-nyári kollekció előzetesét. Kedvenceim a magas minőségű természetes alapanyagok: chasmir gyapjú, bőrrel kombinált kabátok, selymek, organzák, pamutok, lenek. A városi lét napi ruhatárát vittük a kifutóra, olyan egyedi szabásvonalú öltözeteket és kiegészítőket, melyet minden Nő boldogan visel.
A mai világban egyre nagyobb kihívást jelent a talpon maradás. Mi hajt Téged: a kitartás vagy szenvedély?
Szeretem és örömöt találok a munkámban, bár néha úgy érzem, körülöttem zsong minden, de pozitív hozzáállással megoldható a lehetetlen. Több mint 70 magazin címlapján szerepel NAVONA ruha: ELLE, Marie Claire, Nők Lapja; NL egészség, Diéta és Fitness, Ridikül, Meglepetés, HELLO Magazin …. és számtalan divatanyagban való megjelenéssel tiszteltek meg a kreatív szakma rangos képviselői.
Mi az ars poeticád ill. víziód?
Szenvedéllyel, hittel, lelkesedéssel végzem a teendőimet, hogy a Világ jobb hely legyen, hisz az élet egy megújuló körforgás a maga csodás mindennapjaival. Alkossunk minden nap olyat, ami emlékezetes marad, legyen egy finom étel, egy gyönyörű ruha, egy szép fotó, egy szeretettel nevelt növény, legyen bármi szép és jó, a tiszta energia megtisztítja és megszépíti a Világunkat. Így lesz a jelenünk, a jövőnk víziója!
Végül egy magánjellegű kérdést engedj meg! Tudom, hogy nagyon kevés a szabadidőd, hiszen, sokszor még est 8 – kor is a szalonban, vagy, hogy fér bele az idődbe a háztartás, a főzés?
Természetesen a családom, a férjem és a lányom segítenek. Örülnek a sikereimnek. De meg kell mondanom, hogy szeretek főzni, szépen teríteni, az étkezésben ugyanúgy mindennek megadni a módját, mint az öltözködésben, a tervezésben. A főzésben is kreatív vagyok. Szeretek kísérletezni, ott is figyelem az új áramlatokat.
Köszönöm a beszélgetést és további sikereket kívánok ebben, a járványtól megtépázott divat világban. És még egyszer a tervező mottója:
,,A NAVONA NŐ könnyed sikkes ellenállhatatlan, Őnekik tervezem a ruhákat” Megla Rózsa/ divattervező
SZALON, 1054 Budapest, Hold utca 21. III. em. +36 209 511 939
A leírtakat alátámasztandó készül következő cikkem, melyben ízelítőt kapnak a NAVONA Fashion 2021. tavasz – nyári kollekciójából.