Divat/Divathírek, Egészség, Egyéb kategória

Divat és pszichológia 1. rész

Ruha teszi az embert.

Ezt a már-már közhelynek számító megállapítást sokan nem veszik komolyan, sőt vannak akik tagadják, márpedig érdemes jobban megszívelni és komolyan venni. Ez nem sznobság, hanem pszichológiai vizsgálatokkal alátámasztott tény. Ha divatról beszélünk, gyakran megállunk az aktuális divattrendeknél, (pedig azok kialakításába is jócskán beleszól a pszichológia) és az üzletekben kapható legújabb, divatos ruháknál.

Jelen cikkben több aspektusból vizsgáljuk az öltözködés és pszichológia kapcsolatát. Az egyik aspektus az, hogy mit árul el rólunk a környezetünk számára az öltözködésünk, azaz hogyan hatunk mi a környezetünkre, egy másik: hogyan hat az öltözetünk saját magunk gondolkodására, teljesítményére, anélkül, hogy ennek tudatában lennénk, egy harmadik, hogyan hatnak a trendek az öltözködésünkre , végül, de nem utolsó sorban hogyan befolyásolják a társadalmi, politikai – és művészeti irányzatok az öltözködést, a divatot.

Mit árul el rólunk az öltözködésünk.

A ruhák gyermekkorunk óta fontos szerepet játszanak az életünkben, mindannyian megtanuljuk, mit illik vagy mit nem bizonyos alkalmakra – iskolába, randevúra, fogadásra, színházba vagy éppen állásinterjúra – felvenni. Egy brit tanulmány nemrég kimutatta, hogy pontosan három másodperc elég ahhoz, hogy valakiről az első találkozás alkalmával véleményt alkossunk. Egy amerikai mondás szerint a ruhája alapján fogadják és esze szerint bocsátják el az embert. Fontos tehát az első benyomás. Amikor először találkozunk valakivel, arra törekszünk, hogy rokonszenvesnek tűnjünk, ruházatunk szakértelmünknek és tudásunknak megfelelő képet mutasson rólunk.  Dr. Jennifer Baumgartner klinikai pszichológus szerint vásárlási döntéseink mögött is a pszichológia áll, amely legbelsőbb érzéseinket, titkos vágyainkat, esetleg nehézségeinket tükrözi. Így van ez még akkor is, ha ezeket inkább elrejtenénk a külvilág szeme elől. A ruhák, melyeket viselünk, hihetetlenül pontos mutatói annak, mit gondolunk magunkról és az életünkről és tükrözi azt, hogy éppen milyen lelki állapotban vagyunk, ” Az vagy, amit viselsz: amit a ruhád elárul rólad.”

Nézzünk néhány példát! Nők esetében például a túl sok ékszer viselése bizonytalanságot, de financiális nehézségeket is tükrözhet, ahogyan a túl mély dekoltázs hataloméhségről, kontrollmániáról árulkodhat. Azok a nők pedig, akik a férfias öltözéket preferálják, a pszichológus szerint a nőiességüket inkább gyengeségként aposztrofálják.

A ruhaválasztás pszichológiája

Nem kérdés tehát, hogy a ruhaválasztásunk  nagy hatással van a megítélésünkre. A  ruhák erőteljes jeleket küldenek a környezetünknek.  Törekednünk kell emiatt saját stílusunk kialakítására,  mert az ön azonos  megjelenés biztonságot nyújt. Solomon és Schopler 1982-ben végzett egy kérdőíves vizsgálatot, melyből kiderült, hogy az öltözködési szokások összefüggést mutattak az öntudatosság mértékével. A szakemberek 5 tipikus női hibát emeltek ki az öltözködés területén:

  • csak ismert márkák kollekcióiból válogatnak
  • kizárólag elegáns, üzleti viseletet hordanak
  • a testi adottságokat figyelmen kívül hagyják
  • valamint a médiának túl nagy befolyást engednek az öltözködésüket illetően.

Ezek után nézzük a férfiak által elkövetett a gyakori hibákat:

  • nem az életkoruknak megfelelően öltözködnek;
  • cipőjük elhasznált, ápolatlan;
  • nem megfelelő méretű ruhadarabokat viselnek – túl szűk ing, túl hosszú nadrág, és még sorolhatnánk;
  • a nadrágon kívül lógó ing, különösképpen ha zakóval viselik így, igénytelenséget tükrözhet; 
  • illetve a hatalmas márkajelzéssel ellátott pólók is kerülendők. 

De ne gondoljuk, hogy csak a ruha számít, hiszen a jó benyomás kialakításának kulcsa az ápoltság, a természetes hatás, és az összhang – tehát az, hogy az öltözék és a kiegészítők hitelesen tükrözzék személyiségünket.

A divat pszichológia háttere

Tudatosan öltözködni számos előnyt jelenthet a munkában és a magánéletben egyaránt. Karen Pine „Nem mindegy mit viselsz” c. könyvében (Mind What You Wear) 15 tanulságot állapított meg:

1. Aki úgy öltözködik, mint a főnöke, hamarabb kap előléptetést, és őt bízzák meg a fontosabb feladatokkal.
2. A férfiak azokat a nőket hívják valószínűbben randira, akik pirosat viselnek.
3. A nők az ovuláció alatt szexibben, provokatívabban öltözködnek.
4. Az emberek a tömegben távolabb állnak attól, aki kevésbé divatosan, régimódian öltözködik. 
5. A szexibben öltözködő nőket kevésbé tartják kompetensnek a munkában, mint azokat, akik „takarják, amit kell”.
6. Fizikailag erősebbnek érzik magukat a férfiak szupermenes pólóban.
7. Az a női állásjelentkező, aki férfiasabban öltözik, nagyobb valószínűséggel kapja meg az állást. 
8. A férfiak először a nők öltözködési stílusára figyelnek fel: a nők ezzel szemben az arcra, mosolyra és szemekre.
9. Az emberek szívesebben adnak (kölcsön) pénzt annak, aki hozzájuk hasonlóan öltözködik. 
10. A férfiak kétszer olyan gyakran nézik meg magukat a tükröződő felületekben, mint a nők.
11. Az emberek gyorsabb tempóra váltanak a piros ruhások közelében, és lassabbra a kék ruhások mellett.
12. Felpróbálás után a férfiak kétszer gyakrabban meg is vásárolják a ruhát, mint a nők.
13. A megfelelő ruha képes csillapítani az aggodalmat és a depressziót.
14. A mintás darabok felnagyítják az adott testfelületet, mert a szem hosszabb idő alatt dolgozza fel az információt.
15. Tízből kilenc nőnek van olyan ruha a szekrényében, amit sosem viselt. Ez az arány a férfiaknál csak egyharmad.

 A következő részben a divat összetett üzeneteiről olvashatnak.

Források: http://offmedia.hu/, : https://www.wissenschaft.de

Fotók: pinterest.com

Ács Klára

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük