Divat/Divathírek, Divat/Szépség, Egyéb kategória

Madarat tollától, céget ruhájáról – fashion corporate

A 2000 -es évek tájékán került be a hazai divatfogalmak közé a corporate fashion, azaz a munkahelyi divat. De nevezgetjük céges uniformisnak, vagy egyenruhának, formaruhának, céges divatnak is. Ebben a témában évekkel ezelőtt már több cikket is írtam. Hogy miért foglalkozom ismét ezzel a témával? Nos, mert nemrégiben kaptam egy reklám levelet, miszerint:

„2024. március 5-7. Között  különleges szakmai eseményre invitáljuk cégüket. Business Fashion& Uniform néven útjára indítunk egy új rendezvényt, amelynek célja a divat és a design bemutatása a munkahelyi öltözékben, az egyenruhákban az üzleti életben.”

És úgy gondoltam, érdemes ismét foglalkozni egy kicsit ezzel a témával.

A corpotate fashion filozófiája

Napjainkban a munka – és formaruha szerves részét képezi a cégek márka- és identitásalakításának. Az egységes céges ruházat folyamatosan terjed minden szakmai szektorban és szervezeti méretben, legyen az  nagyvállalat, kisebb és családi vállalkozás, hatósági intézmény, vagy iskola, ahol például egyre gyakrabban hordják újra az iskolai egyenruhát.

Egyre fontosabb a jó benyomás, márpedig az első, döntő benyomás 100 ezred másodpercig tart.

Ahhoz, pedig, hogy ez a benyomás pozitív legyen, a megjelenésnek és a ruházatnak megfelelőnek kell lennie. (Ez vonatkozik az üzleti élet dress code-jára is.) Különösen igaz ez a megállapítás az ügyfelekkel kapcsolatban álló cégekre, illetve azok alkalmazottaira.

Miért fontos a fashion corporate azaz a vállalti uniformis ?

A vállalti uniformis, vagy viselet nem azonos az üzleti dress code-dal. Az egyre nagyobb versenynek köszönhetően a cégek egyre fontosabbnak tarják a vállalti viseletet, hiszen az kiegészíti a cég és márkája imázsát. Ugyanúgy beletartozhat egy cég marketig kommunikációs eszközeinek a sorába, mint a névjegykártya, a levélpapír, a logó, a betűtípus és nem utolsó sorban a vállalti színek. A vállalati egyenruha célja, hogy maradandó és jó benyomást keltsen mind házon kívül és belül.

Fashion corporate és a divat

A korábbi időkhöz képest ezen a területen is paradigmaváltás történt. Most már a céges viselet is a stílusra összpontosít, hiszen az emberek naponta hordják az irodában.

Amit viselsz, az számít. A divat beépült pszichológiába is, és ez különösen fontos az üzleti világban. Az alkalmazottak viselete sikert vagy katasztrófát jelenthet a versenytársak és az ügyfelek számára egyaránt. A vállalati arculati viseletek erősítik a munkavállalók elkötelezettségét a vállalatuk iránt, valamint hozzájárulását az adott cég márkájának az értékéhez. Ezen kívül motiválja és erősíti a csapatszellemet, hűségérzetet kelt  az alkalmazottakban, továbbá növeli a közvélemény megítélését a márka minőségével és megbízhatóságával szemben. Csapatszellemet motiváló és erősítő hatása is van, hűségérzetet kelt az alkalmazottakban, és növeli a közvélemény megítélését a márkával szemben.

Számos cég, például bankok, légitársaságok, szállodák, éttermek, vagy gyorséttermek, amelyek fontosnak tartják a megkülönböztető identitást és az egységes arculatot, kifejezi ezt alkalmazottai ruházatán keresztül. Ezért egyenruha kollekciójuk kifejlesztésekor olyan egyedi tervezési koncepció mellett döntenek, amely pontosan igazodik arculatukhoz és cégfilozófiájukhoz. Divatos textilkínálatból egyedileg is összeállítható együtteseket terveztetnek. Az ideális céges viselet a tervezőcsapat és a cég marketing és műszaki csapatával szoros együttműködésében készül. A fashion corporate tervezése során több szempontot kell figyelembe venni a tervezőnek, mint egy sima utcai ruha esetében. A színválasztástól a modell-stíluson, az aktuális divatirányzaton, az anyagminőség megválasztásán, a viselési követelményeken át a textíliák meghatározott tisztítási és ápolási követelményéig a céges ruházatot igazítani kell minden lényeges kérdéshez.

A munkahelyi öltözetet a céglogó vagy az alkalmazottak nevének a ruhára hímzésével vagy nyomott mintával egyedivé lehet tenni.

Corporate fashion előnyei a cégek számára

Elsősorban ideális lehetőséget nyújt arra, hogy márkaként mutassa be magát a cég a külvilág előtt. Mindegy, hogy nagy szállodaláncról, kézműves vállalkozásról vagy kis éttermekről van szó. Az alkalmazottak egységes ruházattal – akár klasszikus, akár sportos, akár alkalmi – képviselik a céget és ezáltal a cég imázsát a külvilág felé. A gardrób megtervezésekor ügyelni kell arra, hogy a ruházat illeszkedjen a márkához, az iparághoz és nem utolsósorban a cég célcsoportjához. Az egységes ruházattal a dolgozók nemcsak a cég megjelenését, hanem értékeit, üzenetét, arculatát is közvetítik.

Corporate fashion előnyei a cég alkalmazottai számára

Azok az alkalmazottak, akik nap mint nap ugyanabban az egyenruhában dolgoznak együtt, automatikusan jobban azonosulnak kollégáikkal. Ez növeli az összetartozás érzését, erősíti a csapatszellemet és növeli a motivációt – ami végső soron pozitívan hat a munkahelyi légkörre. Egy változatos vállalati kollekció, elegendő lehetőséget és rugalmasságot is biztosít az alkalmazottaknak.

Corporate fashionnal szemben támasztott követelmények.

Manapság a hivatalos üzleti ruházat sokszor alig különbözik az alkalmi ruháktól. Ma már gyakran elmosódnak a határok a szakmai és a magánélet között. Míg a múltban a formális és konzervatív egyenruha volt a norma, a 21. században a vállalati ruházat divatos, laza vagy lezser,  lépést tart a korszellemmel és az aktuális divattal. Ráadásul a mai vállalati divatnak a legmagasabb igényeknek is meg kell felelnie: a dizájnnak, a kivitelezésnek, a viselési kényelemnek, a funkcionalitásnak , a tisztításnak.  Az anyagoknak erősebbeknek, magasabb szakít szilárdságúnak kell lenniük. A sztreccs fonalaknak optimális visszapattanási értékkel kell rendelkezniük, és nem nyúlhatnak ki, hogy csak néhányat említsünk a számtalan egyéb kritérium közül. A szövetipar folyamatosan fejlődik, hogy megfeleljen a professzionális divat magas színvonalának. A légáteresztő, nedvességszabályozó, ráncmentes, vízlepergető és antibakteriális anyagok, méltán váltak a funkcionális munkaruházat szerves részévé.

Fotók: pinterest.com

Ács Klára

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük